Partnerzy serwisu:
Miasto

Automaty paczkowe a zrównoważona infrastruktura miejska

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

MIASTO
Automaty paczkowe a zrównoważona infrastruktura miejska
fot. ZDG TOR
Jednym z najszybciej rozwijających się elementów miejskiego pejzażu w Polsce są automaty paczkowe. Przyczyną tego stanu rzeczy jest stale zwiększająca się popularność e-commerce, czyli handlu elektronicznego. Najnowszy raport Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zatytułowany „Automaty paczkowe – przyszłość zrównoważonej infrastruktury miejskiej” to szczegółowa analiza dotychczasowego rozwoju i przyszłości tego sektora.

Raport przedstawia dane na temat imponującego wzrostu rynku e-commerce w Polsce w ostatnich kilkunastu latach oraz prognoz dalszego rozwoju tego segmentu. Szacuje się, że wartość sprzedaży online wzrośnie z 83 mld zł w 2020 r. do 162 mld zł w 2026 r. W ostatnich latach liczba sklepów internetowych zwiększyła się z 44,5 tys. w 2020 r. do 66 tys. w 2023 r., a lider w dostawach dla e-commerce odnotował wzrost liczby przesyłek z 310 mln sztuk do 892 mln sztuk w tym samym okresie. Tak dynamiczny rozwój wiąże się z koniecznością optymalizacji procesów logistycznych, szczególnie na etapie „ostatniej mili”, który generuje najwyższe koszty.

Automaty paczkowe, które w krótkim czasie stały się niezwykle popularne w Polsce (obecnie w naszym kraju jest ich ponad 41 tysięcy), przynoszą dla klientów handlu przez internet wiele korzyści, takich jak dostępność, elastyczność i wygoda obsługi. Z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, automaty paczkowe pomagają ograniczać koszty zewnętrzne – brak rozproszonych dostaw oznacza mniej zanieczyszczeń i hałasu, a także mniejszą kongestię.

Szybki rozwój sieci automatów paczkowych, przybierający czasem niekontrolowaną postać, znaną pod potocznym pojęciem „paczkomatozy”, oznacza również wiele wyzwań i problemów. W dużych miastach chodniki są często zastawiane przez pojazdy kurierów próbujących dotrzeć do miejsc pozostawienia przesyłek. Zdarza się, że automaty blokują lub utrudniają ruch pieszy albo też są umiejscowione w miejscach kontrowersyjnych pod kątem zapewnienia wysokiej jakości otoczenia urbanistycznego czy historycznego. Raport zwraca uwagę na konieczność podjęcia kompromisowych rozwiązań uwzględniających zarówno potrzeby rynku, jak i mieszkańców.

Autorzy raportu wskazują kilka rekomendacji, które mogą zminimalizować niekontrolowany rozrost sieci automatów paczkowych i negatywne ich postrzeganie przez część mieszkańców miast. Jedną z nich jest wprowadzenie sieci otwartych (agnostycznych), które funkcjonują już w wielu krajach europejskich, takich jak Niemcy, Austria, Finlandia czy Szwecja. Tego typu sieci pozwalają na lepsze zarządzanie przestrzenią miejską.

Raport podkreśla również potrzebę przyjęcia regulacji w zakresie lokowania i obsługi automatów paczkowych. W Polsce często brakuje odpowiednich przepisów, co prowadzi do chaosu i konfliktów. Inne kraje, takie jak Niemcy czy Austria, posiadają już odpowiednie regulacje, które pomagają lepiej zarządzać tym systemem. Stąd też rekomenduje się uwzględnianie kwestii lokowania automatów w dokumentach strategicznych, takich jak Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego czy Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Tylko poprzez rzetelne planowanie i wdrażanie odpowiednich strategii można zapewnić zrównoważony rozwój tego sektora.

Zachęcamy do pobrania raportu już dziś, aby dowiedzieć się, jak może wyglądać lepsza przyszłość tego dynamicznie rozwijającego się sektora.

Partnerem raportu są: Allegro sp. z o.o., Furgonetka sp. z o.o. sp.k., Ricoh Polska sp. z o.o.

Link do raportu: „Automaty paczkowe a zrównoważona infrastruktura miejska"
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Będzie bardziej sprawiedliwe finansowanie inwestycji kolejowych

Polityka i prawo

Będzie bardziej sprawiedliwe finansowanie inwestycji kolejowych

Jakub Madrjas 17 kwietnia 2024

DHL eCommerce Polska rozwija współpracę z siecią Żabka

Intermodal i logistyka

Wyniki finansowe InPostu powyżej oczekiwań analityków

Biznes i przemysł

InPost ma już 5 tys. paczkomatów we Francji

Biznes i przemysł

InPost: 9000 punktów odbioru i nadań na Półwyspie Iberyjskim

Intermodal i logistyka

Grupa ZUE rozbudowuje park maszynowy

Biznes i przemysł

Grupa ZUE rozbudowuje park maszynowy

inf. pras. Grupa ZUE 09 lutego 2024

Zobacz również:

Będzie bardziej sprawiedliwe finansowanie inwestycji kolejowych

Polityka i prawo

Będzie bardziej sprawiedliwe finansowanie inwestycji kolejowych

Jakub Madrjas 17 kwietnia 2024

DHL eCommerce Polska rozwija współpracę z siecią Żabka

Intermodal i logistyka

Wyniki finansowe InPostu powyżej oczekiwań analityków

Biznes i przemysł

InPost ma już 5 tys. paczkomatów we Francji

Biznes i przemysł

InPost: 9000 punktów odbioru i nadań na Półwyspie Iberyjskim

Intermodal i logistyka

Grupa ZUE rozbudowuje park maszynowy

Biznes i przemysł

Grupa ZUE rozbudowuje park maszynowy

inf. pras. Grupa ZUE 09 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5